Konsortiet Dr. techn. Olav Olsen och Norconsult har vunnit tre förprojekteringsuppdrag av fjordförbindelser för Statens vegvesen. (Bilden av en rörbro är inte direkt knuten till uppdragen. Illustration: Vianova/Baezeni.)

Konsortiet Norconsult och Dr. techn. Olav Olsen löser spektakulära fjordförbindelser

Statens vegvesen (SVV) har valt konsortiet Dr. techn. Olav Olsen och Norconsult till tre förprojekteringsuppdrag för färjefri E39 utefter den norska västkusten. Det handlar om tre utmanande och närmast spektakulära fjordförbindelser/fjordkryssningar, för Halsafjorden och Sulafjorden i Møre och Romsdal fylke i Norge.

Två konsortier, varav Dr. techn. Olav Olsen och Norconsult är ett, har tillsammans tilldelats uppdrag för åtta broförbindelser. Det arbete som utförs kommer att utgöra beslutsunderlag för val av brokoncept för Halsafjorden och Sulafjorden.

- Tilldelningen bekräftar Norconsults starka kompetens för stora broar och vi är mycket glada för att ha vunnit dessa uppdrag. Vi ser fram emot att starta upp arbetet tillsammans med vår partner Dr. techn. Olav Olsen och ser även fram emot ett bra samarbete med Statens vegvesen. Norconsult har varit en pålitlig deltagare i ”E39 Fjordkryssingsprojekt”. Detta blir en spännande start på fortsättningen, säger Eirik Wie Furunes, teamledare för stora broar i Norconsult.

KNYTER SAMMAN BOSTADS- OCH ARBETSMARKNADERNA

Halsafjorden är två kilometer bred och 500 m djup vid brons aktuella plats, medan Sulafjorden är mellan 3,5 och 4,0 km bred samt upp till 450 m djup vid de aktuella platserna, skriver SVV i ett pressmeddelande på sin hemsida.

Den färjefria E39:an över fjordarna kommer bidra till att knyta ihop bostads- och arbetsmarknaderna längs kusten i Møre og Romsdal län.

- Vi har under cirka tre års tid hämtat in data från fjordarna. Datainsamling över tid ger oss avgörande kunskap för att gå vidare med att utveckla brokoncepten för de aktuella fjordarna, säger Ove Nesje, projektdirektör på SVV, enligt ovan nämnda pressmeddelande.