I sammanställningen presenteras rankinglistor över de största företagsgrupperna på respektive marknad under det senaste året. I 2021 års rankning finns Norconsult med som nummer 10 av Sveriges 50 största arkitektföretag.
– Vi har stigit 6 placeringar sedan förra rapporten vilket i sig är imponerande. Men än mer imponerande är tillväxten. Här ligger vi etta och lyckades växa med 60 procent från 2018 till 2020 och det mitt under en pandemi! säger Marcus Rydbo, Affärsområdeschef på Arkitektur & Samhällsplanering.
Företaget med näst störst tillväxt ökade med 45 procent, men de flesta som växt ligger runt 10 – 15 procent. Sammanlagt gick 27 företag bakåt, 20 företag expanderade och 3 var oförändrade. Många av de som gått med vinst har samtidigt minskat antalet anställda.
– Vi har lyckats behålla våra medarbetare och dessutom nyanställt. Det är ett kvitto på att vi inte bara har lyckats överleva den här svåra perioden utan dessutom expanderat, säger Marcus Rydbo.
Norconsult placerar sig dessutom på plats nummer 10 över de största koncernerna i Sverige, sett till vår bransch. Där ligger tillväxten på 40 procent både vad gäller antalet medarbetare och omsättning, vilket är de högsta siffrorna för alla koncerner på listan.
– Det är en bekräftelse på att företaget mår bra. Vår kultur präglas av en platt organisation där kreativitet och engagemang kommer direkt från medarbetarna. När det går bra är det ett tecken på att vi också mår bra, och att vi har ledare som tar vara på idéer, säger Farah Al-Aieshy, VD på Norconsult.
Vad betyder en hög placering på den här typen av lista?
– Placeringen i sig spelar egentligen ingen större roll, mer än att det är kul. Men tillväxten betyder såklart mycket. Ju större ett företag är desto fler chanser har man att ta spännande uppdrag och utvecklas vidare. Större företag har också mer resurser att spela med och kan hantera ökade krav och erbjuda bredare tjänster, säger Marcus Rydbo.
– Det säger också att vi har lyckats behålla vår kultur och vårt välmående genom pandemin. Och såklart att vi ser behoven, både hos våra kunder och marknaden. Annars hade vi inte kunnat fortsätta växa, säger Farah Al-Aieshy.