Fler tåglägen under högtrafik
Fryksdalsbanan mellan Torsby och Kil via Sunne benämns ofta som en av Sveriges vackraste järnvägssträckor. Den 82 km långa linjen är trots sitt enkla trafikstyrningssystem vältrafikerad och har årligen 300 000 passagerare, en siffra som hela tiden ökar och som hindrar möjligheten att erbjuda fler tåglägen under högtrafik.
Ökad hållbarhet med borrmast
Trafikverket arbetar med att höja kapaciteten på Fryksdalsbanan och att öka trafiksäkerheten vid plankorsningar på sträckan Kil–Torsby. För att möjliggöra detta anlitades vi för att genomföra miljöprovtagningar på sträckan inför kommande byggnation. Till detta har man använt en borrmast som monteras på en spårbunden grävmaskin. Detta möjliggjorde 100 miljöprover på sju dagar, betydligt mer effektivt i jämförelse med en vanlig grävmaskin. Det är kostnadseffektivt, miljövänligare och bidrar till en mer hållbar järnväg.
“
Med borrmasten monterad på grävmaskin går det snabbare att gå på och av spåret. Detta är mycket värdefullt vid spårarbete då man oftast ont om tid och varje minut är dyrbar.
- Björn Åstedt, geotekniker på Trafikverket
Bernhard Gervide Eckel
Affärschef Jord, Berg & Grundvatten