Projektering och uppföljning under byggtiden
Vi fick uppdraget att utföra förprojektering, anbudsunderlag, detaljprojektering och uppföljning under byggtiden åt Statens vegvesen Hedmark.
Tre separata fackverk i limträ
Den färdiga bron stod färdig 2003. Huvudspannet är 70,34 meter och totallängden 181,54 meter.
Brokonstruktionen består av tre separata fackverk i limträ; en mittsektion som kragar ut över pelarna och två fritt upplagda sektioner i sidospannen, vilka är ledat kopplade till mittsektionen. Sidokrafter tas upp av vindfackverk som löper över vägbanan.
Brodäcket är ett tvärspänt trädäck bestående av 9 tums-plank som är ihopspänt med höghållfasta stålstag och är skyddat av ett membran under slitlagret av asfalt.
Brodäcket är upplagd på tvärbalkar av stål som är upphängda i fackverket. Brons räcken har navföljare och handledare i limträ och stolpar av stål. Bron är upplagd på befintliga fundamentent förstärkta genom stålkärnepålning.
Vi erbjuder specialistkunskap inom de flesta brotyper och har deltagit i flera större väg- och järnvägsprojekt.
Pelle Eriksson
tf. Affärschef Bro & Analys