Den aktuella vägsträckan har länge pekats ut som en saknad länk i det övergripande cykelnätet. Idag delar fotgängare, cyklister och motortrafik samma utrymme, vilket skapar en otrygg trafiksituation – särskilt under sommaren, då trafikflödet ökar kraftigt. Det nuvarande läget gör att många boende och besökare väljer bilen framför cykel eller promenad.
Vägen som omges av skog och berghällar ligger i en värdefull naturmiljö och gränsar till Nordre älvs mynningsområde som är skyddat både som naturreservat och Natura 2000-område. Under vår och sommar genomför Norconsult flera inventeringar för att kartlägga naturvärden, geotekniska förhållanden och eventuella föroreningar för att få en bättre bild av projektets förutsättningar och miljöpåverkan. Inventeringarna ger också viktig kunskap om hur vägen kan miljöanpassas till exempel genom att minimera bergskärningar och bevara värdefulla träd och ekologiskt viktiga miljöer för fåglar, fladdermöss, den ovanliga hasselsnoken och andra arter.
Göteborgs Stad är även angelägna om att tidigt få veta vilka tillstånd som behövs för att kunna bygga vägen och samråd om detta kommer att hållas med Länsstyrelsen.
Med den nya genomförandestudien får kommunen ett viktigt beslutsunderlag som gör det möjligt att ta nästa steg i arbetet med att skapa en modern och säker trafikmiljö längs Lillebyvägen.
— Ett intressant projekt där det blir en utmaning att skapa säkra förutsättningar för miljövänliga färdsätt till stranden och samtidigt undvika negativ påverkan på naturvärdena och det intilliggande Natura 2000-området, berättar David Reuterskiöld, seniorkonsult Miljö, naturvård och vattenvård hos Norconsult
I uppdraget deltar Norconsults kompetenser inom trafik, väg, landskapsarkitektur, geoteknik, miljö, markmiljö, VA och belysning.

Karin Gamberg
Affärschef Trafik & Miljö
Kontakta oss
