Norconsult har genomfört en kapacitetsutredning för Kalmar centralstation, en viktig knutpunkt för både Stångådalsbanan (Kalmar–Linköping) och Kust till kustbanan (Kalmar–Alvesta–Göteborg). Stationen är utformad som en säckstation och hanterar i dag två plattformar med fem plattformslägen fördelade på tre plattformsspår.
Begränsningar i antalet spår och deras längd innebär utmaningar för att ta emot både fler och längre tåg. Prognoser pekade på att kapacitetsbrister skulle kunna uppstå omkring 2025, beroende på hur trafiken utvecklades.
Syftet med uppdraget var att identifiera kapacitetshöjande åtgärder på kort och lång sikt utifrån scenarier för åren 2027 och 2035. I uppdraget ingick även att föreslå förbättringar av säkerheten på Kalmar C.
Utredningen, som slutfördes i maj 2025, genomfördes med expertis inom kapacitet, signal- och spårteknik.

Tony Strandberg
Affärschef Järnväg
Kontakta oss
