Den gång- och cykelväg som finns idag löper växelvis längs båda sidor av vägen, och befintliga passager är otydliga och oskyddade. I uppdraget kommer Norconsult att utreda hur en gång- och cykelväg kan dras samtidigt som man ser över vägens hållplatslägen för att förbättra och effektivisera busstrafiken. Den planerade gång- och cykelvägen kommer att ansluta till befintliga gång-och cykelvägar öster och väster om utredningsområdet.
— Att utveckla en säker och tillgänglig gång- och cykelväg längs den här smala och hårt trafikerade vägen är både spännande och utmanande, berättar Per Widén, avdelningschef Väg & Järnvägsteknik på Norconsult Sverige. Vi måste hantera komplexa geo- och bergstekniska förhållanden samt ta hänsyn till privata fastigheter, verksamheter, befintliga pendelparkeringar och busshållplatser — allt medan vi säkerställer en trygg arbetsmiljö och byggbarhet längs den vältrafikerade sträckan, fortsätter Per.
Arbetet inleds med att Norconsult tittar på förutsättningarna som ligger till grund för det samrådsunderlag som Trafikverket ska använda vid samråd med Länsstyrelsen. I uppdraget ligger även att vara sakkunniga under själva samråden.
Vägplanen kommer sedan att ligga till grund för den prövning som behöver göras för att Trafikverket ska kunna bygga gång- och cykelvägen. Processen för att få alla tillstånd innebär många samråd med relevanta intressenter och beräknas ta cirka tre år.

Karin Gamberg
Affärschef Trafik & Miljö
Kontakta oss
