Gång- och cykeltunnel Ellstorp Kirseberg

Norconsult har utvecklat ett gestaltningsförslag för en gång- och cykeltunnel som skapar en ny förbindelse mellan två växande stadsdelar i Malmö. Projektet kombinerar arkitektur, ljussättning och teknisk konstruktion för att skapa en trygg och funktionell stadsrumslösning.

Norconsult har på uppdrag av Malmö stad tagit fram två gestaltningsförslag för en framtida gång- och cykeltunnel som ska förbinda stadsdelarna Ellstorp och Kirseberg. Den nya sträckningen kopplar samman ett nytt bostadsområde i Ellstorp med ett kommande område i Kirseberg via en tunnel under fem järnvägsspår.

Arbetet inleddes med en workshop tillsammans med Malmö stad. Utifrån idéer och målsättningar utvecklades två alternativa förslag. Norconsult samarbetade med brokonstruktör från ELU för teknisk genomförbarhet samt med belysningskonsult från Pumilus för tunnelns ljussättning. Förslagen presenterades som planritningar, sektioner, elevationer, visualiseringar och 3D-modeller, varav ett valdes ut för vidare bearbetning.

Det valda förslaget har en tydlig arkitektonisk struktur med en cylinderformad tunnel där en betongskiva placeras på var sida om spåren och ett betongrör skjuts in mellan skivorna. Tunnelöppningarna ramas in av utskjutande betongkanter som förstärker det geometriska uttrycket. Cykelbanan placeras centralt med gångbanor på båda sidor.

Tunnelmynningarnas markbeläggning och stödmurar utförs i rött marktegel, i dialog med den äldre järnvägsarkitekturen i Kirseberg. Hörn rundas av för jämn ljusfördelning och förbättrad rumsupplevelse. Gångbanorna är upphöjda i förhållande till cykelbanan, vilket bidrar till tydlig rumslighet.

En vägg bekläs med relief i matrisgjuten betong och den motsatta väggen utformas som konstvägg i laminerat glas. På Kirsebergsidan förlängs tegelstödmurar ut från tunnelmynningen och bildar en vistelseyta som bidrar till rörelse, orienterbarhet och trygghet i området.

  • Sara Wrethed

    Affärschef Stadsbyggnad, Landskap & Miljö

  • Kontakta oss